It Is Very Hard To Say The Exact Truth, Even About Your Own Immediate Feelings

Much Harder Than To Say Something Fine About Them Which Is Not The Exact Truth

Sunday, March 22, 2009

--==[[ Pathetique!~]]==--

If i could turn back the hands of time.. i wish that we'll never known each other...hmm .. apa ye? ahak! Rasa macam nak taip gitu je sampai habis. Tiba2 rasa tidak tahu bagaimana hendak susun ayat pula. Kalau taip London sampai habis nanti khuatir tidak sampai pula maksud ayatnya. Ahak! Lama betul tidak update. Baca2 semula semua entry, semua ayat2 skema2 belaka. HueHue!~ Untuk entry yang ni rasa macam malas hendak susun ayat2 skema. Tapi, setakat ini sahaja sudah ada unsur2 skema juga. Uhuk!~ Ahaaaaaaaaa!!~~ Apa kata saya menaip dalam loghat Negeri Sembilan pula. Faham2 sendiri lah ya! Kalau payah sangat nak faham, sila cari kamus dwibahasa Bahasa Melayu-Longhat Minang. Itu pun kalau ada wujud la kan.. ahak!~

Baiklah!
Warning! Kalau nak baca sampai habis. Sila tarik nafas dalam2 oke! Kalau tak faham ayat2 nya nanti, abaikan aje lah. Takyah baca pun takpe. Lagi bagus! Ahak!

Sobona eh, tadi laie dah den pikir ayat2 omputeh nang nak kanghang. Tapi, bilo mulo yo naip, tobantut lak ayat eh. Apokobondo eh tah gek'eh. Tadi nengok2 gamba2 lamo dalam pc ni. Tojumpo lak gamba2 jaman den baghu bojinak2 dgn torncity dulu. Lamo dah. 2006 kot? Kalo tak silap la kan. Pojam colik, dah hampir tigo taun dah kona ngan sado2 nih. Apo nang den nak naip mulo2 tadi, sobona eh, nak kato kalo la buleh pusing balik ko 2 3 tahun lopeh, kalo buleh la kan, den tanak do kona2 ngan sado2 nih. Sobab? Ontah. Sobab, tiap kali den molepak2 ngan nang lain2, tiap kali tu lah den toingat. Bukan apo la kan. Takdo la salah apo2 pun dio ngan den. Cumo, bilo nampak yo dio, tibo2 den jadi angin satu badan.

Kocik ati? Takdo. Tapi, den dondam dio. Tak elok dondam2 kan? Tak ponah gak la den dondam manusio2 keliling den. Ado kot? Ontah? Cumo, jangan la buek den bonci ngan ekau. Sokali ekau ludah, jangan pikir la ekau nak jilat balik. Pantang tu. Somalam, dio takdo. Den sonang ati lak. Takdo lak maghah2. Takdo lak lintang pukang main badminton semalam. Elok yo. Takdo gak la ghaso2 cam nak balik yo cam duo minggu lopeh. Bukan la dondam apo pon. Sokali den kato jangan, tolong la jangan. Sokali den tanyo boto2 tu, tolong la boghi jawapan nang pueh ati. Jangan la nak pusing2 kato taktau2. Ayo nak kono lompang yo la sok tu. Sobaek la den pikir kawan2 lain. Kalo tak, maun yo den sopak gek'eh. Sobaek la ekau pandai nak elak bilo kalo tangan den dah naik. Kalo tak, tak tau la apo jadi gek'eh. Congkam deyan tu ekau simpan yo la solaie ado kosan eh.

Duo minggu lopeh. Salam, salam gak Sonyum, sonyum gak. Tapi, dalam ati, den tau ekau pugho2. Lakon yo. Pok den pon, tak mampu den nak nahan maghah den doh. Daghipado den buek bondo tak boto, baekla den tingga'an yo majlis. Kang, den naik antu, takdo sapo lak nak tolong doh. Atan? Shean dio. Silap2, dio yang kono lompang. Sebbaek la dio ikot yo bilo den kato jom balik. Janang takdo lak maso tuh. Kalo ikot'an, maso kojadian sobolom tuh, muko den songeh2, sonyum2 yo maso tanyo2 tu. Golak2. Gughau2. Dalam maso samo, den ado gak la ghaso cam nak golak tobahak2 bilo nengok muko ekau kulat2 nak jawab soklan2 copu den tu. Yang lolain memang dah bantai golak golek gampang gak la kan. Den yo kontrol sikit2. Kalo den golak2 gak, tak abih lak kua soklan2 den kek ko pulak kan. Kahkah!

Den sobona eh dah lupo dah pasal bondo nih. Somalam lak sado2 ni tibo2 bukak lak balik. Tu yang den ghaso cam nak naip yo dalam ni. Tigo ko ompek minggu lopeh punyu cito ontah. Lupo dah den. Pueh ati? Ado gak la sikit2 yang tak pueh sobab ekau tak jawab jujo. Den nyampah tul la oghang2 tak jujo nih. Pantang tul den. Bukan la den ni baek bona la kan. Tapi, cubo la jawab dongan ati yang jujo ikleh. Jangan la nipu dighi sondighi. Sepo susah? Ekau gak kan? Den? Dah lamo dah den susah. Solaie den simpan, solaie tu la den susah. Ekau apo tau? Ceh! Sokali ilang pocayo den, payah la nak balik'an somulo. Sokali den dondam, ontah bilo la nak ilang pulak dondam den kek ekau. Den ponah kato kan? Jangan sampai den dondam ekau sampai mati.

Mungkin la solamo ni ekau buek, oghang diam yo. Bia yo ekau camtu. Ngan den, tidak la. Den ponah kato pon kan? Ekau buek. Den baleh. Jangan pikir la ekau buleh lopeh. Solaie bocacak koghieh ngan lombing, solaie ekau tak kato maap, solaie tu den dondam. Solaie tu ekau takkan lopeh. Ekau main ngan bolang. Den baleh ngan bolang. Ekau main ngan koghieh, den baleh ngan koghieh. Ekau pon tau kan? Sokali ekau jojak kaki kek tanah den, jangan arap ekau buleh lupo paneh eh tapak kaki ekau monapak. Ekau laghi la mano pon, satu aghi sok ekau jojak gak kek tanah situ. Ingat? Den dondam ekau sampai mati. Nang ponteng, caba den ekau sambot. Caba ekau den sambut.

Mano pon ekau poie, mano pon ekau napak, den doakan nang tobaek yo pok ekau. InsyaAllah. Elok langkah ekau, elok la poie eh. Songsang langkah ekau, songsang la poie eh. Bughuk lagak ekau, bunghuk la jadi eh. Elok lagak ekau, elok la jadi eh. Cumo satu yo den nak posan. Ekau poie tompek oghang. Ekau jago la pe'el ekau. Jangan la dibuek2 laie macam tu. Ekau anggap yo la apo nang den lopeh'an ituaghi sumo eh pongajaghan. Macam ayat den kek ateh2 tu, mungkin solamo ni ekau buek, ekau tak nampak silap ekau. Tak pun, mungkin la oghang tak bani nak kato ngan ekau. Den ngaghut ni sobagai waghieh. Den anggap ekau sobagai waghieh gak. Den susun ayat waghieh2 yo. Den tau ekau takkan baco, tapi den kaghang untuk den kato abih abih'an apo yang topikir pok den.

10.09mlm, 22 mac 2009. Kigho abih la kek sini. Kalo satu aghi sok ekau soda, ekau datang mintak mangap, den toghimo mangap ekau. Sobab den memang bukan pondondam. Den takkan bonci oghang kalo oghang tak buek den mombonci. Den pon ponah kato kan? Apo yang laku jadi'an padan yo pok den. Esok2, den jumpo laie nang cam ekau, den tau apo den nak ngadap. Den tau apo nak dibaleh. Den tau ekau pon pikir samo. Sobab den tau apo dalam ati ekau. Den tau apo yang ekau simpan. Apo yang ekau komam. Solaie ekau tak datang kato mangap, solaie itu den dondam ekau sampai mati.

***Kepada sahabat2 yang baca entry ini sampai habis, jangan ditanya untuk siapa dan mengapa. Baca, simpan, abaikan sahaja. Komen? Sila komen. Tanya maksud tidak mengapa. Tapi jangan tanya apa sebab dan punca. =) Kepada sahabat yang ada di tempat kejadian, anggap sahaja tiada apa yang berlaku. 3 orang yang sentiasa ada bersama saya pun tiada di tempat kejadian. =( Akhir kata, saya minta maaf kepada semua dengan ayat2 yang saya taip. Jangan ada yang berkecil hati. Saya hanya tujukan kepada seorang individu. Blog saya kan? Terpulanglah apa sahaja yang ingin saya taipkan. Betul? =)





3 comments:

  1. **for the person that might be cool**
    ekau memang hanya tau membacanya... tu je yg ekau tau.. sebab ekau bacul!! tado tolo.... uhuhuuu..
    hahhaha... tu la jgn bermain dgn api... nanti membakar diri. jgn pk u only nak test power okek~...

    ReplyDelete
  2. erk .
    huehuuheue ..
    **hanya mampu membaca sahaja komen di atas ituh ..
    huehueheu!~
    tak dapek nak nolong dorgh ..

    ReplyDelete
  3. ade gak nk kene smackdown neh..penin pala aku baca..buat2 paham jek baca..ampes ko bard..kang aku komen bahasa kelate kang ko lak yg pening.kuikuikui

    ReplyDelete

Labels

Angry (2) April (21) Chef Bard (5) Disember (23) Family (1) February (19) Friendship (8) January (15) July (22) Jun (5) Life Story (107) March (15) May (9) November (13) October (12) Ogos (12) Ramadhan (1) Sad (5) September (11) Shout Out (79) Song (21) Song Of The Day (18) Tag (4)