It Is Very Hard To Say The Exact Truth, Even About Your Own Immediate Feelings

Much Harder Than To Say Something Fine About Them Which Is Not The Exact Truth

Saturday, July 11, 2009

--==[[ Ayam Masak Kicap!~ ]]==--


Wokeh! Ni menu pertama. Ayam masak kicap. Very2 the simple one. Hidangan untuk 2 orang.


Bahan2 :::

3 ketul dada ayam = RM4.35
2 ketul bawang besar
5 ulas bawang putih
1/2 inci halia
30 cili api

Kicap agak2 la nak letak banyak mana pun
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Minyak bijan sikit


Cara2 Memasak :::

  • Cuci ayam, salut ngan kunyit + garam
  • Kopek bawang, hiris2.
  • Halia, hiris.
  • Cili api potong2.
  • Stenby la bahan2 lain gak, garam, gula, kicap, minyak bijan tuh suma2.



Panaskan minyak. Terpulang la nak panaskan minyak sebelum stenbai kan ayam ke, selepas stenbai kan ayam ke... Yang penting minyak cukup panas masa nak masukkan ayam ke dalam kuali.


Mula2 gaul ayam + kunyit + garam. Pandai2 la jaga. Takyah garing2 sangat. Kalo tak nanti kang ayam keras bila dah masuk kicap.


Dah siap goreng tu angkat la kan. Arr.... Seketul ayam tu cam ala2 nak hangus sket. Sebab terleka layan tv jap. nGa...


Lepas dah angkat ayam, tumiskan bawang2 ngan segala2 yang nak ditumis. Guna minyak yang goreng ayam tadi jek. Senang, jimat, takyah leceh2. Letak garam sikit nak bagi naik bau tumisan.


Pastu letak kicap. Gumah ni kicap pekat je ade. So... letak sikit jeh kalo nak letak kicap pekat jeh. Agak2 la. Kalo nak cam berkuah, letak la byk. Kalo nak kering2, cam ala2 ada rasa kicap jeh, letak la sikit. 2 atau 3 sudu kicap pekat kira oke dah. Lepas tu tambah air sikit. Nak bagi kicap tu cair. Tambah gula sikit, sebab kicap pekat selalu nya rasa pahit sikit. Pandai2 la secukup rasa.


Masukkan bawang besar yang dihiris2. Kalo hantu bawang, letak la 2, 3 labu bawang. Kalo elergik bawang, satu pon dah cukup. Ahak!!!~


Dah agak2 masak bawang tadi, masukkan ayam. Pastu, rasa la masam, pahit, manis, masin. Tambah2 la apa yang rasa2 tak cukup tu kan. Kalo nak tambah pedas, buleh letak lada hitam sikit.


nGa!~ Gamba time angkat dari kuali tak sempat nak snap. Tetiba je ayam dah masuk lam pinggan yang ada nasik. Tu maksudnya tengah kebuluran. Tak sabar nak makan. Kikiki~


Sedia dimakan bersama sapa2 yang anda suka. nGe!~ Alas meja bunga2 kaler ping. Weewitt!~ Jangan mara aaa.. ahak!~


Wokeh2. Nih la dia Ayam masak kicap. Cara memasak tu agak2 komproh sket. Pasal nak cepat. Bahan2 pun bedal je apa2 yang ada. Kalo tak silap, ada tambah kiub ayam jugak nih. Gamba2 cam blur2 sikit pasal amek guna hp. Pastu2, etceli nye, ni xtvt memasak bersama mem. Mem punya masa kejap jeh. Setangah jam kurang lebih dah siap. Kalo saya punya cara, paling awal 1 jam kot! aGaGaGa~ Tengkiu mem!~ Huehuehue... Jemput2 makan semua... Jangan malu2.. agaga~

6 comments:

  1. komproh? wakakakakkakkakakaka! sumpah lama x dengar ayat tu! wahahahhahahaaaa

    ReplyDelete
  2. ehh .. ah ben~
    dah lama tak dgr ek ?
    ai pon dah lama tak guna perkataan tersebot .. ueuehue ..

    ReplyDelete
  3. uhukS.. terdapat 2 pinggan rupanya.. ayam ada tiga ketul..sepatutnya buat la 3 pinggan.. den mau poi makan jugo..huiehuehue..

    ReplyDelete
  4. auM Chak @ eiMyLiciOusSunday, July 12, 2009 4:55:00 PM

    gulp!!!! terliur pupupu kat sini ha...
    nie rasa lapor lagi....rdu ms dok umah sewa kat sec 24 dulu
    mai masak jekkk ape yg ado....kuikuikui
    bert!!! share2 lah lagi ek...
    leh tukar2 resepi nie...huhuhu

    ReplyDelete
  5. nga!!! ayam kicapp..beshh2..antau kat umah yang lebih lagik seketol tuh boleyy??

    ReplyDelete
  6. hehek ..
    nak anta celah mana?
    dah selamat diproses dah..
    ahakk!~

    ReplyDelete

Labels

Angry (2) April (21) Chef Bard (5) Disember (23) Family (1) February (19) Friendship (8) January (15) July (22) Jun (5) Life Story (107) March (15) May (9) November (13) October (12) Ogos (12) Ramadhan (1) Sad (5) September (11) Shout Out (79) Song (21) Song Of The Day (18) Tag (4)