It Is Very Hard To Say The Exact Truth, Even About Your Own Immediate Feelings

Much Harder Than To Say Something Fine About Them Which Is Not The Exact Truth

Saturday, August 22, 2009

--==[[ Harapan Ramadhan!~ ]]==--


Assalammualaikum warahmatullah ...


Rata2 entry rakan2 blogger semuanya update tentang puasa. Bulan Ramadhan tiba lagi. Kita umat Islam akan mejalani ibadah puasa selama satu bulan. Bersahur pada waktu dinihari, menahan lapar dahaga, mengawal nafsu dan menjaga perbuatan.


Tidak lengkap rasanya bagi kita menjalani ibadah puasa apabila belum bermaaf-maafan dengan semua orang yang kita kenal. Untuk berbuat baik, tentu harus diawali dengan hati yang bersih bukan?


Datangnya Ramadhan tahun ini saya sambut dengan keadaan kesihatan yang tidak membolehkan saya berpuasa. Demam. Muntah2. Saya bersahur. Tetapi, menjelang tengahari, saya tidak mampu lagi untuk menahan kesakitan yang saya alami.


Badan terlalu panas. Sendi2 semua terlalu sakit. Pedih. Kepala bagai nak pecah. Mual, muntah2. Segala yang berlaku ada hikmahnya. Semalam, dalam perjalanan pulang ke rumah, saya terpaksa berhenti beberapa kali di bahu jalan kerana tidak dapat menahan rasa sakit yang teramat di kepala.

Kalau ikutkan hati, mahu saja saya berpuasa. Tapi, apabila memikirkan H1N1 yang semakin merebak sekarang ini, saya menjadi takut pula. Saya berseorangan. Kalau apa2 berlaku, tiada siapa yang tahu. Jujur, saya memang rasa semua symptom H1N1.


Berat hati. Terhuyung hayang saya berjalan ke dapur. Masak air. Rendam oat. Buat air milo. Tapi, saya terduduk. Saya hanya mampu memandang sahaja semangkuk kecil oat dan segelas air milo. Saya tidak mampu mengangkat kedua2 nya ke atas meja makan di ruang tamu.


Agak lama, hampir sejuk air milo, baru saya mampu untuk bergerak. Sedih. Terasa rugi tidak berpuasa pada hari pertama. Tapi, apa yang harus saya buat? Kalau tidak makan, badan jadi terlalu lemah. Perut terlalu pedih kerana muntah2. Badan akan jadi semakin panas kalau ubat tidak ditelan. =(


Waktu ini, saya baru sahaja terjaga dari lena. Panas badan pun dah kurang. Bantal, tilam, basah dek kerana peluh. Pagi tadi, selepas bersahur, saya bercadang untuk pulang ke kampung, ingin berbuka bersama keluarga. Tapi, apakan daya. Saya tidak mampu untuk memandu dalam keadaan diri saya seperti ini. =(


Malam? Kepala terlalu sakit. Entahlah... Kalau larat, Kalau mampu, saya akan pulang juga malam ini. Erm.. Doakan saya semakin sihat ye. =( Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Berbuka Puasa kepada semua.


Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak ..
Selamat Menjalani Ibadah Puasa ...
Jgn Ponteng Pose Kalo Takde sebab ..
Heuhue ..


Harap2 Puasa Tahun Ni Penuh .. InsyaAllah ...
Harap2 Dapat Habiskan Mengaji Puasa Tahun Nih .. InsyaAllah ..
Harap2 Dapat Beli Baj...u Raya Tahun Nih ... InsyaAllah ...
Harap2 Ayah Tak Bagi Tender Cat Rumah Untuk Raya Tahun Nih .. Ekekek ..
Harap2 Dapat Duit Raya Lagi Dari Pakcik2. Ahak!~ Ai Laik!~
Harap2 Bertemu Jodoh Raya Tahun Nih . AHak!~
Harap2 Rakan2 Semua Pose.. Jagan Tak Pose.. Heuheuhue..


Dah .. Abeh .. Doa Dan Harapan .. Semoga Sahabat2 Semua Bahagia Selalu Hendaknya Di Samping Apa Jua Tugasan Harian Di Sepanjang Bulan Ramadhan Tahun Ini .. =)


Ikhlas .. Bard Syah .. =D




  • Sedih bila tak dpt puasa pada hari pertama. Tapi, bila time sihat tak puasa tak rasa macam ni pulak. Isk.
  • Apa lah yang Omak ngan Ayah masak untuk berbuka puasa ari ni agaknya.
  • Tak tau lah nak taip apa lagi.
  • Next entry .. Rasanya nak pindahkan entry Ramadhan tahun lepas di fotopages ke sini. Tapi, tak tau lah bila .. Huehue ..
  • Atas tu sbnrnya ucapan kat Fesbuk .. Kopipes kat sini..
  • Oke .. Nak mandi. Siap2 balik Moncheh.
  • Harap2 balik nanti demam dah oke.
  • Ermm ... =(





4 comments:

  1. babard!

    selamat berpuasa!

    selamat berbuka!

    selamat bertarawih!

    selamat makan obat!

    selamat hari raya.. ooopss.. blom lagi :p
    (pssttt.. duwet waye ai jgn lupe ek!)

    ReplyDelete
  2. ermmm nak komen gak.. :(  
    Selamat berpuasa... semoga kita mendapat keberkatan dari - NYA... **jgn malas2 posa tahun ni yer** :)  

    ReplyDelete
  3. weyuh ... selamat2... agaga ..
    uit raye? nGaa.. tunGGu yu ade orG baru..baru ai baGi . aGaGaGa!~

    ** Larik!!!~~**

    ReplyDelete
  4. nGaa ..
    1st ngan 2nd day tak pose..
    Shean ai .. s0b!~ s0b!~ :(


    biLa nak buka sama nih ?
    nGa!~ buka kat palm garden ek ?
    Ai Lanje~ Yeyeuyehh

    ReplyDelete

Labels

Angry (2) April (21) Chef Bard (5) Disember (23) Family (1) February (19) Friendship (8) January (15) July (22) Jun (5) Life Story (107) March (15) May (9) November (13) October (12) Ogos (12) Ramadhan (1) Sad (5) September (11) Shout Out (79) Song (21) Song Of The Day (18) Tag (4)