It Is Very Hard To Say The Exact Truth, Even About Your Own Immediate Feelings

Much Harder Than To Say Something Fine About Them Which Is Not The Exact Truth

Friday, January 16, 2009

--==[[ Di Pondok KeciL!~ =( ]]==--

salam, malam ini palestin akn di bom habis oleh yahudi termasuk masjid al-aqsa. ini benar ikhwan palestin yg menalipon ikhwan m'sia. kt diwajibkn membaca surah yunus 85-88 n al fath 26-27..tolong fowardkan.. ALLAHUAKBAR!!! dolphine cha's: Pimpinan Hizbullah, libanon sydHasanNasrallah meminta Seluruh msulim utk MELAFADZKAN QS. AL-FATH ayat 26-27. MALAM INI.. tolong disebarkan agar Israel hancur. skrg masjid Al Aqsa Sdg diserang oleh IsraelSkutu. Mhn disebarkan ke 10orang. jangan dihapus klo blom disebarkan. ini amanat!

Assalammualaikum warahmatullah...

Hari ni, dapat lagi berita tentang serangan Rejim Zionis ke atas Umat Islam di Israel. Jujur, saya sebenarnya tidak ambil kisah tentang propaganda2 yang diwar2kan kebelakangan ini. 'Jual-ikan'? Tidak. Hari ini saya terpanggil untuk mengkaji tentang bagaimana bermulanya serangan tersebut. Saya bukanlah ahli politik atau pengulas. Tetapi, saya rasa perlu untuk kita berkongsi bersama kerana saya percaya mungkin ada antara kita tidak tahu menahu langsung atau tahu sedikit sahaja tentang perkara ini.


Sebuah negara di Asia Barat yang terletak di pinggir tenggara Laut Mediteranean. Bersempadan dengan Lebanon di utara, Syria serta Jordan di timur, dan Mesir di barat daya. Penduduk2nya termasuk warganegara yang terdiri daripada banyak latar etnik dan agama yang melebihi 7juta orang. Diasaskan pada tahun 1948 di atas tanah yang pada masa itu diduduki orang Arab dan mengamalkan demokrasi berparlimen dan merupakan negara Yahudi yang tunggal di dunia. Mempunyai ekonomi yang maju dari segi teknologi dan perindustrian, dan mendapat tempat ke-23 antara 177 buah negara dalam Indeks Pembangunan Manusia PBB pada tahun 2005. Tempat ini ialah tempat yang tertinggi di Timur Tengah dan yang ketiga tertinggi di Asia.
  • Bible Ibrani. Jacob menamakan semula Israel selepas berjaya menewaskan seorang musuh misteri yang mengaku dirinya Tuhan. Diasaskan oleh Jacob kemudian dipanggil "Anak-anak Israel" atau "Orang-orang Israel".
  • Al-Quran. Disebut Bani Isra'il. Bani bermaksud keturunan. Isra'il pula adalah nama asal Nabi Ya'akub a.s. putera Nabi Ishaq a.s. bin Ibrahim a.s. yang berhijrah ke Haran wilayah Syria utara dan bernikah. Di sana, generasi pertama Bani Isra'il berkembang.
Israel mengalami pelbagai fasa pemerintahan sehingga berlakunya pengusiran beramai2 penduduk Yahudi. Jajahan paling besar dilakukan oleh Empayar Rom pada tahun 132M dan menamakan Israel sebagai Palestina Syria untuk menghapuskan ikatan Yahudi. Sebahagian utama penduduk Yahudi berpindah dari kawasan Judea ke Galilee. Yahudi lemah sepenuhnya selepas Empayar Byzantin dikalahkan oleh orang2 Muslim pada tahun 638 Masihi. Niqqud Ibrani dibina di Tiberias. Akhirnya diperintah oleh Omayyad dan kemudiannya oleh Abbasid, Salibi, Khwarezm dan Mongol, sebelum menjadi sebahagian empayar Mamluk (1260-1516) dan Empayar Turki Uthmaniyyah pada tahun 1517.

Yahudi menganggap Tanah Israel sebagai Tanah Suci Yahudi dan Negeri Kanaan selama 3,000 tahun. Merupakan tapak pengembangan agama Yahudi. Raja Yahudi, Solomon membina Kuil Pertama dan Kuil Kedua dan menjalankan upacara agama yang penting dan dijadikan aspek utama pengamalan agama Yahudi moden bermula dari sekitar abad ke-11 SM. Pelarian Yahudi telah cuba untuk berhijrah semula ke Israel selama berabad2.
  • 1141, Yehuda Halevi yang meninggal dunia di Baitulmauqaddis telah membawa Yahudi masuk ke Israel Eretz.
  • 1267, Nahmanides menetap di Jerusalem dan mengakibatkan kehadiran Yahudi yang berterusan.
  • 1535, Yosef Karo berimigrasi ke komuniti Yahudi yang besar di Safed.
  • 1209-1211, Perancis dan England ke Acre.
  • 1260, Yechiel dari Paris berhijrah ke Acre bersama anak lelaki dan sekumpulan besar pengikut. Menachem Mendel dari Vitebsk dengan 300 orang pengikut. Judah he-Hasid dengan melebih 1,000 orang pengikut. Vilna Gaon dengan melebihi 500 orang pengikut dan keluarga yang dikenali sebagai Perushim.
  • 1808 - 1809, berlaku pula perpindahan guru2 dan penuntut2 agama Yahudi dan menetap di Tiberias, Safed, dan kemudiannya di Baitulmuqaddis.
  • 1860, komuniti Yahudi lama di Baitulmuqaddis membina semula komuniti di luar dinding Bandaraya Lama. Mishkenot Sha'ananim merupakan yang pertama.
  • 1878, petempatan pertanian moden yang pertama diasaskan di Petah Tikva.
  • 1881, penyeksaan terhadap Yahudi menyebabkan berlakunya gelombang penghijrahan semula yang besar. Idea Zionisme Sosialis tentang "penebusan tanah" diasaskan oleh Moses Hess. Yahudi membeli tanah daripada Turki Uthmaniyyah dan pemilik2 tanah perseorangan Arab. Ketegangan tercetus antara Yahudi dan Arab selepas petempatan pertanian dimulakan oleh Yahudi.
  • 1860 – 1904, Theodor Herzl seorang Yahudi Austria-Hungary mengasaskan gerakan Zionisme dan menerbitkan Der Judenstaat(Negara Yahudi) pada 1896. Pembentukan sebuah negara Yahudi dan membantu mengadakan Kongres Zionisme Dunia I membawa kepada perpindahan 40000 Yahudi. 1917, Arthur J Balfour Setiausaha Luar Negara British mengisyhtiharkan Deklarasi Balfour yang memandang baik penubuhan satu kediaman rakyat Yahudi di dalam Palestin."
  • 1920, Palestin telah diterima ke dalam Liga Bangsa-bangsa Bersatu.
Penghijrahan Yahudi berterusan selepas Perang Dunia I. 1929, berlaku pembunuhan beramai2 Yahudi oleh golongan Arab yang mengorbankan 133 Yahudi, termasuk 67 di Hebron. 1933, Kebangkitan Nazisme di Jerman mengakibatkan kaum Yahudi di rantau ini bertambah. 1941 - 1945, 'Holocust' dilaksanakan oleh Nazi sebagai penyelesaian terakhir permasalahan Yahudi. 6juta orang2 Yahudi terkorban. 'Holocust' dijalankan di semua jajahan takluk Nazi. Kaum Yahudi dibawa ke kem pelupusan dengan kereta api, dibawa ke bilik gas, pil Zyklon B yang mengandungi gas 'cyanide' diberi dan mayat mereka dibakar.

Hampir 4 jam baca, kaji, teliti dan faham. Ini kesimpulan yang dapat saya sediakan. Teringat pula zaman bertungkus lumus mengadap buku2 semasa bergelar seorang siswa dulu. Selagi tidak dapat apa yang dicari, selagi tidak siap apa yang dibuat, selagi itu tidak berganjak. Kira macam lagu tema FungkurFM juga lah! Hehe!~ Saya tidak pandai mengulas. Kalau tidak faham, sila klik 'link2' yang saya selitkan. Baca sendiri okek!

Pendapat saya:
  • Perkara ini memang tidak akan ada kesudahan seperti yang telah disebut di dalam kitab2 Allah sehingga kiamat.
  • Yahudi seperti mahu membalas dendam dengan apa yang berlaku.
  • Adolf Hitler baik sebab bertindak sebagai pengaman. Tapi, akan wujudkah pemimpin seperti Hitler? 'Cakap tak guna, tembak tak kena'. Kita cuma boleh mengutuk, memboikot, mengumpat atau dalam erti kata lain, 'perang mulut'. Beranikah pemimpin2 dunia sekarang jadi Hitler nombor dua?
  • PBB bodoh kerana membahagikan tanah Israel kepada dua bahagian. Satu bahagian untuk penduduk Islam. Satu bahagian untuk penduduk Yahudi. Rakyat tidak bersatu untuk membentuk sebuah negara yang aman permai seperti negara kita Malaysia.
  • Kenapa negara2 Arab yang berjiran dengan Israel tidak membantu? Yahudi pula dibantu oleh negara2 sekutu besar seperti Amerika dan British.
  • Saya baru tahu yang King Solomon ialah Yahudi. Dulu, masa kanak2, saya pernah baca sebuah buku yang ayah saya belikan bertajuk 'King Solomon's Mines'. Huhu!
  • Peperangan sebenarnya wujud di atas sebab peperangan.
  • Yang lain2, fikir sendiri ya! :D
Teringat kata2 AyuL dan Jeli Meli dengan siapa lagi entah? Lupa pula. Mereka berceritakan tentang MUET di mspeek pagi semalam. Macam2 la korang! Summary salah satu perkara yang dibincangkan. Lain orang, lain kesimpulan, lain pula pemahaman. Terpulang pada pandangan masing2. Betul? Perut semakin berlagu pula. Masa untuk makan! Err..hari ini dan semalam saya banyak makan. Syhh... dendiam.... :D Baiklah sahabat, dah boleh sambung apa yang tergendala tadi. Huhu!~ Daaaa!~~

9 comments:

  1. baca dgn teliti..baru paham.

    many thanks to this entry

    ReplyDelete
  2. hek.. ada benda yang tak tau gak ek? agagaga!~ sama la kita.. heuheu .. kalo tak.. ai tak xplore.. heuhue }:D

    ReplyDelete
  3. Wah... u did a great job..wat research pasai tuh... ai pun tak tak the actual story pasai peperangan tersebut... at least , org yg baca neh tau sedikit sebanyak background perkara tersebut.... ahaks

    ReplyDelete
  4. ehek!~ kalo tak kerana ai nak tau punca sbnr peperangan nih ... takde la ai nak buat reseacrh cam hotun kata tuh , agaga.. =D

    ReplyDelete
  5. fai dh tau sket2 psl perang ni... dgr kt ikim ari tu.. btw, thnx cuz fai lg phm arr lps bc entry ni..

    ReplyDelete
  6. dah tau pon takpe tajamkan lagi pengetahuan tu..heuhuheue...

    ReplyDelete
  7. meremang2 dengo lagu nih.. sedih..sedih..sedih.. s0b s0b s0b..
    its really2 tacing... ;((

    ReplyDelete
  8. WoW~~ Intrested bro~~~ nice info~~~ help me a lot~~~

    ReplyDelete

Labels

Angry (2) April (21) Chef Bard (5) Disember (23) Family (1) February (19) Friendship (8) January (15) July (22) Jun (5) Life Story (107) March (15) May (9) November (13) October (12) Ogos (12) Ramadhan (1) Sad (5) September (11) Shout Out (79) Song (21) Song Of The Day (18) Tag (4)