It Is Very Hard To Say The Exact Truth, Even About Your Own Immediate Feelings

Much Harder Than To Say Something Fine About Them Which Is Not The Exact Truth

Tuesday, July 14, 2009

--==[[ Kacang Buncis Goreng!~ ]]==--

Kacang buncis ni saya masak pada hari Ahad ituari. Yang ni agak aneh sikit lah! Sebabnya, minyak masak dah habis. Jadi, saya guna marjerin Daisy untuk gantikan minyak. Malas nak pergi ke kedai. Penah buat macam ni tak? Kalau tak pernah, cubalah! nGe!~


Bahan2 :::

226g kacang buncis. Sorang2 je, sikit pun cukup. Hehek!~
3 ulas bawang putih.
1 biji bawang besar yang sederhana.
Sejemput ikan bilis.
20 tangkai cili api.
Garam secukup rasa.
5 sudu marjerin Daisy.


Gamba ni saja je amek.
Nak kasik bukti kacang nye sikit jeh. Ahak!~
Tuh nama pasaraya yang dulunya nama FNG.
Sekarang nama CS Brothers Sdn. Bhd.



Kacang buncis yang dah disimpan 2 hari. Ekekeke!~

5 sudu marjerin Daisy dah masuk dalam kuali.


Kuatkan api. Bagi marjerin cair cepat.


Bila dah cukup panas, masukkan ikan bilis.
Ada orang suka guna udang kering.
Terpulang nak guna apa saja pun, janji ada bahan. Ahak!~



Ini semua bahan2 yang akan digunakan.
Bawang putih saya hiris2 jeh.
Bawang besar yang tak berapa nak besar ni saya cincang2 sikit.
Ikan bilis yang dah siap digoreng tadi.
Cili api potong2.
Kacang buncis yang dipotong2 guna gunting. Ahahahak!~



nGa! Itu kepala Junior.
Tiba2 je ada.
Cita2 dia nak kidnap ikan bilis. Huehuehue...



Tumiskan dulu semua bahan2 yang ada.
Letakkan garam secukup rasa.
Kalau tak silap, ada letak minyak bijan sikit.
Kasik lagi sedap.



Bila dah siap tumis, masukkan kacang.
Siap asap2 tuh..
Jangan tak caya... Agagaga...
Ada bau tak? Hekhek!~



Kacau2. Lepas tu tutup.
Untuk bagi cepat sikit kacang tu empuk.



Bukak penutup, lepas tu letak air sikit.
Terpulang nak letak air banyak mana.
Kalau suka berkuah, letak lah banyak sikit.
Saya suka kering2. Macam Omak masak. Hek hek!~


Kacau2. Gaul2.
Bila rasa macam dah masak, padamkan api.
Angkat ke dalam bekas.



Dah siap! Nampak macam sedap tak?
Kacang buncis yang digoreng menggunakan marjerin. Huehuehue...



Ini menu saya pada hari Ahad yang lalu. Side menu tadak.
Makan nasik putih dengan kacang buncis goreng jeh...
Minuman, satu gelas air putih ngan satu gelas teh O suam.



So.. macamana? Nampak sedap tak? Kalau nampak cam best, cuba la masak. Tapi, jangan guna minyak! Cuba tukar, gunakan marjerin pulak. Air minum tu nampak je dua gelas. Tapi, setengah gelas air teh O je yang berjaya diminum. Sebab? Perut penuh. Dua kali tambah. Ada belen tak sampai setengah mangkuk je kacang yang tinggal untuk makan malam. Makan malam saya pulak around tengah malam. Sebab tersangatlah bizinya pada hari tersebut. Uhuk!~

Oke? Sesuai? Sekian. Terima kasih. Huehuehue ...

7 comments:

  1. gud2 jage kesihatan..makan sayur banyak2

    ReplyDelete
  2. dah terlebih sihat dah nih .
    ekekekeke@~

    ReplyDelete
  3. aisey...junior bukan nk kidnap ikan bilis tue..
    tp dia nk check betul ke bahan2 yg tuan aku guna nie...len mcm jek...huhuhu..

    simple2!!! keep it up!!

    ReplyDelete
  4. ekeke...
    bukan nak cek je tuh ..
    dia nak amek bau..
    almaklumla kan .. tuannye kan pandai main masak2... wakakaka!~

    ReplyDelete
  5. perhhh...makan vege je.. mmg vegetarian tul..hek3...

    ReplyDelete
  6. ahak!~
    kira pandai la nih ..
    wakaka ..

    vege ? oh tidakk ..
    etcelinye.. maleh nak kua beli benda lain .
    ekekekee!~

    ReplyDelete

Labels

Angry (2) April (21) Chef Bard (5) Disember (23) Family (1) February (19) Friendship (8) January (15) July (22) Jun (5) Life Story (107) March (15) May (9) November (13) October (12) Ogos (12) Ramadhan (1) Sad (5) September (11) Shout Out (79) Song (21) Song Of The Day (18) Tag (4)